Tijdens de bouw werden de eisen van het schip bijgesteld en moesten zwaardere kanonnen worden geplaatst. Helaas hadden de scheepsbouwers van die tijd geen goede mogelijkheden om de stabiliteit van een schip te berekenen voor de bouw. De Vasa werd ondanks de lading stenen in het ruim topzwaar en raakte het schip al uit balans bij een lichte windvlaag. Als gevolg van deze onstabiliteit zonk het schip bij zijn eerste vaart in de haven van Stockholm.
Het bergen van het schip was in de 17e eeuw geen mogelijkheid en daarom bleef de Vasa liggen in de haven van Stockholm. Wel werden de masten afgezaagd die nog boven water uitstaken. Pas op 24 april 1961 kwam het oorlogsschip weer boven water. Het schip was er slecht aan toe en wordt sinds het bergen zo goed mogelijk geconserveerd.
Ondertussen is de Vasa compleet gereconstrueerd en is ze een ongebruikte sluis ingevaren en drooggelegd, waarna het museumgebouw eromheen is gebouwd.
U kunt zelf niet aan boord van het schip gezien de conditie van het hout.
https://www.vasamuseet.se
Galärvarvsvägen 14, Stockholm